Автор:

Светослав Еленков

Осъзнаване, навици, действия

Докато едни компании ни насърчават да се откажем от хартиена фактура, под предлог да опазим природата, други ни пълнят пощенските кутии с нежелани рекламни брошури.

За всеки обичащ да разсъждава човек е ясно, че целта на компаниите е друга – да оптимизират дейността си. Разликата между едните и другите е, че първите се стремят да оптимизират разходите си, и да спестят време и усилия на своите служители. Разпространението на хартиени фактури НЕ увеличава техните продажби и води само до разходи за компанията.

При другия тип компании, тези които ни пълнят пощенските кутии с нежелани рекламни брошури, целта е увеличаване на приходите. Те разчитат да привлекат повече клиенти  в своите търговски обекти.

При компаниите това поведение е напълно осъзнато и целенасочено.

Дали е така при техните клиенти?

Осъзнатостта на действията ни (и бездействията) силно се отразява на качеството ни на живот. Днешната статия ще е конкретно за осъзнатото пазаруване – ползите от осъзнатите навици и вредите, от неосъзнати действия.

Рекламните брошури имат ефект върху нашето поведение – въпросът е осъзнаваме ли този ефект и какви действия предприемаме?

Желаният от компаниите резултат е да грабнем брошурата и да се насочим към близкия търговски обект. 

Какви са действията на активния потребител, който има изградени навици за пазаруване?

Вече споменахме целта на компаниите – да оптимизират дейността си.

Дейността на потребителите също може да бъде оптимизирана чрез един принцип – ОСЪЗНАТОСТ! 

Осъзнатостта е навик и умение да разбираме себе си, това което се случва на нас (и вътре в нас), и това, което се случва около нас и ни влияе. Осъзнатостта е качество, което всеки от нас притежава в различна степен. Качество, което може и си заслужава да развиваме. Развитието на това качество е единственият начин да управляваме живота си, без да се носим по течението, модата или както и да наричаме онази сила, която превръща НЕосъзнатите в стадо консуматори и лесна плячка за изкусните майстори  на рекламата. Прекрасно е човекът да е част от общност, но общност  може да се нарече група осъзнати хора. Група хора, които осъзнават действията и бездействията си, посоката и пътят, който са избрали.  

Примерен модел на осъзнато поведение по отношение на пазаруване:

  1. Поставяте на пощенската кутия стикер, който дава ясна информация на разпространителите на реклами, че тази брошура е НЕЖЕЛАНА.

Със слагането на стикера се постигат няколко  ефекта:

  • в известна степен се намалява ненужното използване на хартия,
  • спестявате си изчистване на пощенската кутия от ненужни материали,
  • намалявате риска от изхвърляне на важно писмо попаднало в кюпа с брошури (например от институция),
  • намалявате риска от възможността да НЕ получите важно писмо поради натъпкана с брошури пощенска кутия.
  • Планиране на покупките – съставяне на списък и пазаруване придържайки се към списъка. Така се намаляват ненужно купуваните стоки и се подобрява семейния бюджет.

Навикът да се пазарува по списък има и друг много силен ефект – действа като крайъгълен навик и човек започва да изгражда все повече полезни и осъзнати навици и действия.  

Повече за начина на формиране на навици, както и за силата на крайъгълните навици, може да научите в книгата на Чарлс Дюиг  „Силата на навиците“.

От книгата на българския автор Иво Андреев може да научите повече за Анатомията на зависимостите и как да трансформираме вредните навици.

В обобщение, до какво водят нежеланите рекламни брошури и неосъзнатия модел на пазаруване?

  1. Похабяване на природни ресурси и енергия за производство и разпространение на рекламни брошури, които биват изхвърляни.

Една голяма част от рекламните брошури отиват от пощенската кутия директно в коша за отпадъци.

  • Закупуване на повече стоки от планираното и необходимото.
  • Влошаване на семейния бюджет.
  • Ненужно увеличаване на използваните природни ресурси и енергия – често стоки биват неизползвани или изхвърлени. Особено валидно е за хранителни стоки, закупени в големи количества и изхвърлени  поради изтекъл срок на годност преди консумиране.

Да, може би наистина има хора без достъп до интернет, които пазаруват по този начин и имат нужда от брошурата, но повечето активни потребители могат да видят всички предложения от магазини за даден бранш в интернет, да разгледат и да направят своя осъзнат, информиран избор. Избор създаден от потребността, а не от рекламата на продукт или услуга.   

Част от рекламните брошури със сигурност достигат целите на компаниите – да доведат забързан от ежедневието клиент в магазина, който увлечен от червените етиките, импулсивно да напълни кошницата си.  В дадена ситуация клиентът може да „спечели“ купувайки си необходима стока на „невероятна“ цена, но често крайният резултат е непланирани , а понякога ненужни покупки.   Това е целта на днешната статия – да привлече вниманието към връзката между осъзнатия модел на консумация и пазаруване, и неговото значение за намаляване изразходването на природни ресурси. 

Правилните навици за пазаруване:

  • спестяват средства на семейния бюджет,
  • намаляват купуването на ненужни количества,
  • пестят природни ресурси.

Осъзнатите навици за пазаруване работят за Вас, вашето семейство и нашата планета!

Най-четена:
По избор на редактора: