Моят кариерен път и мисли по темата „Бизнес и (с)мисъл“

Защо изборът на професионална реализация е толкова важен

Казват, че човек се ражда два пъти – веднъж, когато се появи на този свят и втори път, когато “открие себе си”, намери призванието си, “половинката си” и т.н. 

Може би е така, а може би второто раждане е непрестанен и ежедневен процес.

Човекът е единственото животно, което има потребност да създава и да изрази себе си.  Разумният човек (Homo sapience) търси смисъл. Смисълът в живота на останалите живи същества е оцеляването.

Затова професионалната реализация е толкова важна – колкото повече усещаме смисъл в дейността, с която сме ангажирани, толкова повече мотивация, енергия и удовлетворение изпитваме.

В наши дни хората, чиято работа е пряко свързана с оцеляване или жизненоважни задачи, намаляват. Напредъкът на технологиите и цивилизацията позволяват това. Но потребността ни от онова усещане за значимост не намалява. Многообразието на професии и възможности да осигурим материалното (покрив и храна) расте с всеки изминал ден. Затова и правилната професионална реализация е ключ към пълноценен живот.

Намирате ли смисъл и удовлетворение от вашата професионална реализация?

Използвате ли талантите си?

Имате ли поле за изява?

Развивате ли силните си страни?

При отговори „НЕ“ следват умората и разочарованието.

Понякога талантът е толкова явен и силен, че човек не може да сбърка – певецът оглася квартала от дете, художникът рисува, поетът реди рими.

Но не всеки, който пее, рисува или римува става творец.

Талантът трябва да се открие и шлифова.

Успехът е в това – да намерим талантите си, да положим усилия, за да ги развием, да намерим смисъл в този процес.

Всички се раждаме с различни таланти, но някои ги губим в по пътя или в борбата за „оцеляване“.  „Музикант къщи не храни.“ – колко ли съдби е променил този начин на мислене?

Как моят професионален път ме отведе до създаването на блога

Моят избор на професия не беше съзнателен – беше поредица от „случайности“.

Вече повече от тринадесет години работя като бизнес анализатор и консултант по организация на процеси и изграждане на софтуерни системи. Професия, която ми е дала много, но в един момент загубих смисъла.

Намерих го отново в това да споделям опит, да помагам, да запаля желание у хората с които общувам да търсят повече връзки във всичко, случващо се около нас.

Тъй като най-много опит и знания имам в сферата, в която работя, ще използвам бизнес процесите като примери в статиите на този блог.

Блогът “ Бизнес и (с)мисъл“ съществува, за да запали искрата и да посее семето на любопитството за връзките между:

– ценности и потребности

– потребности и цели

– цели и действия

– действия и резултат

– ценности, действия и качество на живот.

За постигането на тази цел се използват примери от живота и бизнеса, пресъздадени през погледа и философията на бизнес анализатора.

Защо е важно да търсим смисъл в бизнеса?

Всеки бизнес се стреми към финансов резултат. Но не всеки бизнес създава стойност! 

„Бизнес анализатор“ е професия, която изисква фокус и разбиране за целите на бизнеса и начините за достигане на целта. 

Колкото повече бизнес лидери и експерти търсят връзка между целите на една компания и ценностите на нейните управители, толкова по-добра икономическа среда и условия за живот ще има в дадена общност и държава.

С този блог търся съмишленици и експерти, търсещи  професионално развитие в област, която:

– носи удовлетворение,

– помага на другите,

– има бъдеще и потенциал,

– добре платена е,

– НИКОГА, няма да бъде автоматизирана, за разлика от много други професии.

Какъв е моят кариерен път и кои са уроците, които научих?

Защо бизнес и смисъл? Защо бизнес и мисъл? 

Това е въпрос, който ме води и тормози едновременно някъде от далечната 1997 г. През 1996 г. започнах средното си образование в Техникум по търговия. Избрах специалност “Счетоводна отчетност” поради доброто име на учителката по счетоводство, за разлика от общото мнение за нивото на училището. 

В следващите години усетих, че отчетността е само отражение на стопанските процеси. Предизвикателството беше в логиката на бизнес моделите и процесите. 

През онези години, в малкия ми роден град имаше шест-седем клона на банки.  Това, в комбинация с хиперинфлацията и отрязването на нулите, събуди интереса ми към финансите.

Бакалавър Финанси. Намразих типичната за финансисти област – инвестициите и борсовата търговия. В моите очи борсовите “играчи” бяха бездушни спекуланти, търгуващи с информация, слухове и влияние. Това не е моят бизнес.Особени доказателства на тезата ми имаше и наскоро покрай случая, в който бе замесена платформата с българско участие Robinhood.

Категорично реших, че пътят ми ще е в корпоративното управление и финанси. Харесвам възможността от идея, пари и хора да бъде създадена дейност, която носи ползи някому и решава проблеми на клиентите – на онези, които плащат. 

Оперативен счетоводител.
Завърших. Пари нямах, а трябва да се яде, че и да се пие. Започнах като оперативен счетоводител в потъващия, приватизиран и никому не нужен Телефонен завод Белоградчик. В началото на 21 век правеха стационарни телефони с кабел, шайби и бутони. DISASTER!

Всъщност това беше втората ми работа. Първата бе учител в техникума, който завърших четири години по-рано. Един месец само, но историята е дълга и лична.

Толкова обичах работата на оперативен счетоводител, че се уредих да вляза в казармата. После работих още малко в завода и смених града. Освен смисъл, търсех пари и жени, че в родния край бяха кът. Пари въобще нямаше, а хубавите жени – заети.

Сътруднуиик в адвокатска кантора.
Пет месеца работих в адвокатска кантора, като сътрудник по административни дела срещу нередовни банкови клиенти. Викаха ми “Съдията”.  Гордост голЕма, но за юрист. 

Банков служител
Започнах в една от големите банки. Страхотен екип и ковачница на кадри. Пълно щастие две години. Даже записах (и завърших) магистратура “Банков мениджмънт”. Дипломната ми работа на тема “Модерни банкови услуги и продукти” бе оценена с отличен. Оттогава ми е интереса към fintech сектора, който у нас набра скорост години по-късно. 

В началото на Световната икономическа криза през 2008 година, банковият бизнес се промени до неузнаваемост. Вече не бяхме консултанти на клиента, а агресивни продавачи на нежелани “кръстосани продукти”, като застраховки и кредитни карти. 

Преместих се анализатор на кредитни сделки за физически лица. Скука! На петия месец търсех промяна.

Специалист бизнес процеси
Предложиха ми позиция в Бизнес процеси и организация. Работодателят все същият. 
Влюбих се в тази работа! Никаква рутина, всяка задача бе различна, аналитична работа, която изисква креативност и общуване с хора. Там видях как една машина от няколко хиляди души, плюс няколко информационни системи, образува едно работещоцяло.

Естествено имаше и кусури. Например, когато програмист ми кажеше: “При мен  работи.”. Причината в различните версии на framework на машините за тестови среди за програмисти и тестери. Оттогава знам, че предпочитам бизнес логиката пред техническата реализация. Този избор е важен за всеки, който реши да навлезе в професията „Бизнес анализатор“.

Опитах да се върна към естеството на бизнеса – как функционират компаниите.

След няколко неуспешни опита да намеря работата в отдел за кредитиране на малък и среден бизнес, напуснах банковия сектор.

ERP консултант (Enterprise resource planning/Планиране ресурсите на предприятието)
Започнах като ERP консултант в компания, която внедрява софтуерни системи при клиенти в сферата на логистика и производство. 

За пръв път усетих пряко връзката между политиката и личния ми живот. Ще се върна на тази тема, но буквално не си изкарвахме заплатите, защото имаше отворена процедура за внедряване на ЕRP системи с европейско финансиране. Всички чакаха да се доберат до въпросното финансиране. 

Бизнес анализатор и контрол на качество
Следващата крачка беше прибързана. Логически правилна крачка, но в грешен за мен сектор. Започнах като бизнес анализатор и контрол по качество на информационни системи в небанкова финансова институция. Страхотен екип! Останах там шест години и имах възможността да прилагам наученото преди това. Бях единствен служител в тази роля през първите четири години. 

След смяна на мениджъри и бърз ръст на IT отдела, беше взето решение за промяна в методологията на работа от Waterfall към Agile методологии. Правилно решение – грешно изпълнение.  Грешка, поради прилагане на теорията, без отчитане на практически закономерности и без споделяне на ценностите в Agile от висшия мениджмънт. Бях в продължителен болничен (шест месеца), заради две операции. 

Комбинацията от промените и здравословния казус ме накараха сериозно да задълбая във връзката между ценностите, психологията и всяка сфера в живота ни, включително бизнеса. До онзи момент (бях на 34 г.), бях чел само художествена литература и тук-там някой учебник. 

Преходът от една методология за управление на проекти към друга (От Waterfall към Agile) е основна причина да стигна до търсене на връзка между ценности и цели. Agile е преди всичко начин на мислене и система от ценности.

Методологията за управление на проекти е основния “инструмент” за развитие на софтуерни системи. Това е спойката между всички участници в този процес: бизнес лидери, бизнес анализатори, архитекти, програмисти и контрол на качество. 

Научих много, натрупах много горчив опит, но загубих смисъла в работата. Намерих го отново във възможността да споделям натрупания през годините практически опит. 

Затова започвам този блог.  Ще опитам да спестя грешните стъпки на поне един колега и да помогна на поне една компания да опази здравето и удовлетворението от работата на своите служители. 

В поредица от статии ще споделям мисли за:

  • Бизнес и смисъл
  • Теория и практика 
  • Роля на Бизнес Анализатора като посланик и основен комуникатор
  • Методология на работа 
  • Agile като система от ценности
  • Burnout

На вас, заинтересованите от горните теми, предлагам консултации на тема: г

  • Правилните стъпки в кариерата на Бизнес Анализатор
  • Програма за обучение и надграждане на ключови за Бизнес Анализатора знания, умения и нагласа (mindset).
  • Грешките, които може да (НЕ) направим!

Най-важни са грешките, които можем да си спестим!

Да, човек се учи правейки, да опитът е най-добрият учител, но първият урок е да се учим от чуждите грешки.

Животът е пред нас. Всеки може и ще натрупа неговите си уроци, но не е нужно всички “да настъпваме една мотика”.

Безплатни консултации

Ще отделям по два часа седмично (безплатно) за съдействие на колеги икономисти, с желание и мотивация да поемат един различен път. Път по средата между бизнеса и информационните технологии. За мен ползите ще са обратна връзка за качеството на съдържанието.

На всички ви пожелавам здраво бачкане, смисъл и удовлетворение!

Ако статията ви е харесала, споделете с приятели.

Ако имате необходимост от съвет относно професионална реализация в областта на бизнес анализ, контрол на качество и управление на проекти, но се чудите каква да е следващата ви стъпка, пишете на info@progression.bg.

До нови срещи!