Защо изборът на професионална реализация е толкова важен
Казват, че човек се ражда два пъти – веднъж, когато се появи на този свят и втори път, когато “открие себе си”, намери призванието си, “половинката си” и т.н.
Може би е така, а може би второто раждане е непрестанен и ежедневен процес.
Човекът е единственото животно, което има потребност да създава и да изрази себе си. Разумният човек (Homo sapience) търси смисъл. Смисълът в живота на останалите живи същества е оцеляването.
Затова професионалната реализация е толкова важна – колкото повече усещаме смисъл в дейността, с която сме ангажирани, толкова повече мотивация, енергия и удовлетворение изпитваме.
В наши дни хората, чиято работа е пряко свързана с оцеляване или жизненоважни задачи, намаляват. Напредъкът на технологиите и цивилизацията позволяват това. Но потребността ни от онова усещане за значимост не намалява. Многообразието на професии и възможности да осигурим материалното (покрив и храна) расте с всеки изминал ден. Затова и правилната професионална реализация е ключ към пълноценен живот.
Намирате ли смисъл и удовлетворение от вашата професионална реализация?
Използвате ли талантите си?
Имате ли поле за изява?
Развивате ли силните си страни?
При отговори „НЕ“ следват умората и разочарованието.
Понякога талантът е толкова явен и силен, че човек не може да сбърка – певецът оглася квартала от дете, художникът рисува, поетът реди рими.
Но не всеки, който пее, рисува или римува става творец.
Талантът трябва да се открие и шлифова.
Успехът е в това – да намерим талантите си, да положим усилия, за да ги развием, да намерим смисъл в този процес.
Всички се раждаме с различни таланти, но някои ги губим в по пътя или в борбата за „оцеляване“. „Музикант къщи не храни.“ – колко ли съдби е променил този начин на мислене?
Как моят професионален път ме отведе до създаването на блога
Моят избор на професия не беше съзнателен – беше поредица от „случайности“.
Вече повече от тринадесет години работя като бизнес анализатор и консултант по организация на процеси и изграждане на софтуерни системи. Професия, която ми е дала много, но в един момент загубих смисъла.
Намерих го отново в това да споделям опит, да помагам, да запаля желание у хората с които общувам да търсят повече връзки във всичко, случващо се около нас.
Тъй като най-много опит и знания имам в сферата, в която работя, ще използвам бизнес процесите като примери в статиите на този блог.
Блогът “ Бизнес и (с)мисъл“ съществува, за да запали искрата и да посее семето на любопитството за връзките между:
– ценности и потребности
– потребности и цели
– цели и действия
– действия и резултат
– ценности, действия и качество на живот.
За постигането на тази цел се използват примери от живота и бизнеса, пресъздадени през погледа и философията на бизнес анализатора.
Защо е важно да търсим смисъл в бизнеса?
Всеки бизнес се стреми към финансов резултат. Но не всеки бизнес създава стойност!
„Бизнес анализатор“ е професия, която изисква фокус и разбиране за целите на бизнеса и начините за достигане на целта.
Колкото повече бизнес лидери и експерти търсят връзка между целите на една компания и ценностите на нейните управители, толкова по-добра икономическа среда и условия за живот ще има в дадена общност и държава.
С този блог търся съмишленици и експерти, търсещи професионално развитие в област, която:
– носи удовлетворение,
– помага на другите,
– има бъдеще и потенциал,
– добре платена е,
– НИКОГА, няма да бъде автоматизирана, за разлика от много други професии.
Какъв е моят кариерен път и кои са уроците, които научих?
Защо бизнес и смисъл? Защо бизнес и мисъл?
Това е въпрос, който ме води и тормози едновременно някъде от далечната 1997 г. През 1996 г. започнах средното си образование в Техникум по търговия. Избрах специалност “Счетоводна отчетност” поради доброто име на учителката по счетоводство, за разлика от общото мнение за нивото на училището.
В следващите години усетих, че отчетността е само отражение на стопанските процеси. Предизвикателството беше в логиката на бизнес моделите и процесите.
През онези години, в малкия ми роден град имаше шест-седем клона на банки. Това, в комбинация с хиперинфлацията и отрязването на нулите, събуди интереса ми към финансите.
Бакалавър Финанси. Намразих типичната за финансисти област – инвестициите и борсовата търговия. В моите очи борсовите “играчи” бяха бездушни спекуланти, търгуващи с информация, слухове и влияние. Това не е моят бизнес.Особени доказателства на тезата ми имаше и наскоро покрай случая, в който бе замесена платформата с българско участие Robinhood.
Категорично реших, че пътят ми ще е в корпоративното управление и финанси. Харесвам възможността от идея, пари и хора да бъде създадена дейност, която носи ползи някому и решава проблеми на клиентите – на онези, които плащат.
Оперативен счетоводител.
Завърших. Пари нямах, а трябва да се яде, че и да се пие. Започнах като оперативен счетоводител в потъващия, приватизиран и никому не нужен Телефонен завод Белоградчик. В началото на 21 век правеха стационарни телефони с кабел, шайби и бутони. DISASTER!
Всъщност това беше втората ми работа. Първата бе учител в техникума, който завърших четири години по-рано. Един месец само, но историята е дълга и лична.
Толкова „обичах“ работата на оперативен счетоводител, че се уредих да вляза в казармата. После работих още малко в завода и смених града. Освен смисъл, търсех пари и жени, че в родния край бяха кът. Пари въобще нямаше, а хубавите жени – заети.
Сътруднуиик в адвокатска кантора.
Пет месеца работих в адвокатска кантора, като сътрудник по административни дела срещу нередовни банкови клиенти. Викаха ми “Съдията”. Гордост голЕма, но за юрист.
Банков служител
Започнах в една от големите банки. Страхотен екип и ковачница на кадри. Пълно щастие две години. Даже записах (и завърших) магистратура “Банков мениджмънт”. Дипломната ми работа на тема “Модерни банкови услуги и продукти” бе оценена с отличен. Оттогава ми е интереса към fintech сектора, който у нас набра скорост години по-късно.
В началото на Световната икономическа криза през 2008 година, банковият бизнес се промени до неузнаваемост. Вече не бяхме консултанти на клиента, а агресивни продавачи на нежелани “кръстосани продукти”, като застраховки и кредитни карти.
Преместих се анализатор на кредитни сделки за физически лица. Скука! На петия месец търсех промяна.
Специалист бизнес процеси
Предложиха ми позиция в Бизнес процеси и организация. Работодателят все същият.
Влюбих се в тази работа! Никаква рутина, всяка задача бе различна, аналитична работа, която изисква креативност и общуване с хора. Там видях как една машина от няколко хиляди души, плюс няколко информационни системи, образува едно работещоцяло.
Естествено имаше и кусури. Например, когато програмист ми кажеше: “При мен работи.”. Причината в различните версии на framework на машините за тестови среди за програмисти и тестери. Оттогава знам, че предпочитам бизнес логиката пред техническата реализация. Този избор е важен за всеки, който реши да навлезе в професията „Бизнес анализатор“.
Опитах да се върна към естеството на бизнеса – как функционират компаниите.
След няколко неуспешни опита да намеря работата в отдел за кредитиране на малък и среден бизнес, напуснах банковия сектор.
ERP консултант (Enterprise resource planning/Планиране ресурсите на предприятието)
Започнах като ERP консултант в компания, която внедрява софтуерни системи при клиенти в сферата на логистика и производство.
За пръв път усетих пряко връзката между политиката и личния ми живот. Ще се върна на тази тема, но буквално не си изкарвахме заплатите, защото имаше отворена процедура за внедряване на ЕRP системи с европейско финансиране. Всички чакаха да се доберат до въпросното финансиране.
Бизнес анализатор и контрол на качество
Следващата крачка беше прибързана. Логически правилна крачка, но в грешен за мен сектор. Започнах като бизнес анализатор и контрол по качество на информационни системи в небанкова финансова институция. Страхотен екип! Останах там шест години и имах възможността да прилагам наученото преди това. Бях единствен служител в тази роля през първите четири години.
След смяна на мениджъри и бърз ръст на IT отдела, беше взето решение за промяна в методологията на работа от Waterfall към Agile методологии. Правилно решение – грешно изпълнение. Грешка, поради прилагане на теорията, без отчитане на практически закономерности и без споделяне на ценностите в Agile от висшия мениджмънт. Бях в продължителен болничен (шест месеца), заради две операции.
Комбинацията от промените и здравословния казус ме накараха сериозно да задълбая във връзката между ценностите, психологията и всяка сфера в живота ни, включително бизнеса. До онзи момент (бях на 34 г.), бях чел само художествена литература и тук-там някой учебник.
Преходът от една методология за управление на проекти към друга (От Waterfall към Agile) е основна причина да стигна до търсене на връзка между ценности и цели. Agile е преди всичко начин на мислене и система от ценности.
Методологията за управление на проекти е основния “инструмент” за развитие на софтуерни системи. Това е спойката между всички участници в този процес: бизнес лидери, бизнес анализатори, архитекти, програмисти и контрол на качество.
Научих много, натрупах много горчив опит, но загубих смисъла в работата. Намерих го отново във възможността да споделям натрупания през годините практически опит.
Затова започвам този блог. Ще опитам да спестя грешните стъпки на поне един колега и да помогна на поне една компания да опази здравето и удовлетворението от работата на своите служители.
В поредица от статии ще споделям мисли за:
- Бизнес и смисъл
- Теория и практика
- Роля на Бизнес Анализатора като посланик и основен комуникатор
- Методология на работа
- Agile като система от ценности
- Burnout
На вас, заинтересованите от горните теми, предлагам консултации на тема: г
- Правилните стъпки в кариерата на Бизнес Анализатор
- Програма за обучение и надграждане на ключови за Бизнес Анализатора знания, умения и нагласа (mindset).
- Грешките, които може да (НЕ) направим!
Най-важни са грешките, които можем да си спестим!
Да, човек се учи правейки, да опитът е най-добрият учител, но първият урок е да се учим от чуждите грешки.
Животът е пред нас. Всеки може и ще натрупа неговите си уроци, но не е нужно всички “да настъпваме една мотика”.
Безплатни консултации
Ще отделям по два часа седмично (безплатно) за съдействие на колеги икономисти, с желание и мотивация да поемат един различен път. Път по средата между бизнеса и информационните технологии. За мен ползите ще са обратна връзка за качеството на съдържанието.
На всички ви пожелавам здраво бачкане, смисъл и удовлетворение!
Ако статията ви е харесала, споделете с приятели.
Ако имате необходимост от съвет относно професионална реализация в областта на бизнес анализ, контрол на качество и управление на проекти, но се чудите каква да е следващата ви стъпка, пишете на info@progression.bg.
До нови срещи!